Bij SEO spelen verschillende factoren een belangrijke rol. Namelijk de content, technische, sociale, link en algemene factoren. De twee belangrijkste gebieden die worden gebruikt om de positie van de zoekresultaten te bepalen zijn de content en het linkprofiel van de website. Het linkprofiel bestaat uit de hoeveelheid en kwaliteit van de links die naar een website linken. Google ziet een link naar een website als een soort stem op de website. Tegenwoordig is de kwaliteit van de link heel belangrijk.(Santos)
Content factoren
- De titel tag. De titel tag vertelt gebruikers wat het onderwerp van een pagina is. De titel tag is ook de titel die je ziet in de zoekresultaten van Google. Dit is een van de belangrijkste SEO factoren. (Santos)
- Meta description. De meta destription is een korte beschrijving van een website. De meta description wordt door Google weergegeven in de zoekresultaten. Dit gebeurd onder de titel tag en de URL. (Santos)
- Kwaliteit van de content. Google beloond de inhoud van de website. Lange artikelen in Google doen het beter dan de korte artikelen. Google hanteert ook ‘users first’ principe. Dit houdt in dat een tekst primair is geschreven voor de gebruikers en niet voor de zoekmachines. Google heeft hier algoritmes voor om dit te ontdekken. (Santos)
- Gebruik van headers. In HTML bestaan er verschillende manieren om kopjes aan te geven. Dit gaat van H1 tot H6. Dit wil zeggen van groot naar klein. Het gebruik van headers met daarin bepaalde keywords is een hele belangrijke SEO factor. Door kopjes er aan toe te voegen ziet Google dat je erg met de structuur en opbouw van de content bezig bent en dit vergroot uiteindelijk weer de leesbaarheid. (Santos)
- Gebruik van keywords. De woorden die in de tekst staan geven natuurlijk aan waar de tekst over gaat. De keywords waar een website op gevonden wil worden moet daarom ook duidelijk in de tekst terug komen. Met een hulpmiddel van Google’s keyword planner tool, is het mogelijk om te zien hoe populair keywords zijn. Een keywoord kan ook weer niet teveel voorkomen in een tekst want dat wordt als spam geïnterpreteerd door Google. (Santos)
-Alt tags in afbeeldingen. Een afbeelding is heel belangrijk en zegt soms veel meer dan woorden. Een alt tag is een tag die aan afbeelding aangeeft over welke informatie het gaat. De alt tag van een plaatje is daarom ook te optimaliseren voor een bepaald keyword en creëert zo een SEO waarde. (Santos)
- Gebruikservaring. Google stuurt gebruikers graag naar de websites die de bezoeker een goede gebruikservaring bieden. Wanneer een website vol met advertenties staat, lettertypen die niet goed leesbaar zijn kan dit de gebruikservaring van de bezoekers negatief beïnvloeden. Hierdoor kan in de ogen van Google de website een negatieve gebruikservaring bieden waardoor de website daalt in de zoekresultaten. (Santos)
- Nieuwe content. Als een website continu nieuwe relevante artikelen publiceert heeft dit voor Google enige SEO waarde. (Santos)
Link factoren
- Linkprofiel. Dit bestaat uit de hoeveelheid en de kwaliteit van links naar een website. De kwaliteit is hierbij belangrijker dan de kwantiteit. Het verkrijgen van links naar een website wordt ook wel linkbuilding genoemd. Google heeft algroritmes ontwikkelend om te detecteren wanneer een link spam is. Spam links kunnen negatieve invloed hebben op de zoekresultaten van de website.
Google vindt het ook niet goed als je links koopt, hier heeft Google ook weer een methode voor ontwikkeld om dat te achterhalen.
- Interne links. Het aantal interne links naar een andere pagina op de huidige website kan informatie geven over de relatieve belangrijkheid van die pagina ten op zichtte van de andere pagina’s. Google kijkt ook naar het gebruik van keywords in de interne links. (Santos)


Bronnen afbeeldingen:
(SATCOM link score results. | Download Scientific)
(Website Optimalisatie - er zijn 200+ factoren wa)
Maak jouw eigen website met JouwWeb