Bron afbeelding:

(The 13 SEO Tools Every Small Business Should)

SEO wordt een stuk makkelijker en efficiënter met de juiste tools. Het algoritme van Google werkt in bepaalde opzichten vele malen sneller dan het menselijk brein. Om de zoekmachine beter te begrijpen, en hoop tijd te besparen bieden de juiste tools om beter te scoren met de website.  (Broekstra, 2017)

Zoekwoordonderzoek
- Google Keyword Planner. De Google Keyword Planner is verreweg de bekendste SEO-tool als het gaat om het doen van een zoekwoordonderzoek of het in kaart brengen van diverse keyword statistieken.
- Keywordtool.io. Geeft goede suggesties voor nieuwe zoekwoorden. De tool geeft precieze zoekvolumes en specificeert deze zoekvolumes per maand.
- Ahrefs. Deze tool geeft je zeer uitgebreide zoekwoordstatistieken van een website.  (Broekstra, 2017)

On-page
- SEO Yoast.  Zo kun je de keyword density checken, de meta description en de SEO-titel  invullen en geeft het je vele andere opties.
- Siteliner.com. Siteliner laat je diverse statistieken in kaart brengen, maar het is vooral handig om de dubbele content op een website te checken.
- Powersuite SEO Auditor. Powersuite SEO Auditor is een soort anabole versie van SEO Yoast. Deze tool is vele malen geavanceerder en laat elk denkbare statistiek zien.  (Broekstra, 2017)

Off-page
-Majestic. Majestic is de go to tool wanneer het aankomt op linkbuilding. De opties zijn zeer divers en zeer specifiek. Het geeft je onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de linkwaarde van een pagina?
  • Wat is de linkwaarde van het gehele domein?
  • Wie linkt er naar deze website toe?
  • Wat is de linkwaarde van degene die naar deze website linken?
  • Onder welke anchorteksten wordt naar deze website gelinkt?

- MozBar. Zo kun je gebruikmaken van de MozBar, die direct diverse statistieken laat zien van alle zoekresultaten in Google. Dit is ideaal als je jouw concurrenten wilt vergelijken.
-Ahrefs. Deze SEO-tool beschikt over vergelijkbare meetwaardes als Majestic en de Mozbar. Zo zie je onder andere het aantal links, aantal domeinen, de URL-rating en de Domain-rating.  (Broekstra, 2017)

Techniek
- GTMetrix.  Vooral de snelheid van een website is van groot belang. Alhoewel Google PageSpeed Insights veel zegt over de manier waarop Google naar een website kijkt, is GTMetrix vele malen uitgebreider.
- Brokenlinkcheck.  Het had namelijk net zo goed in de categorie on-page gezet kunnen worden. Ongeacht in welke categorie het beter past, zijn gebroken links op jouw website onnodig. 
-Website.grader. Dit is een goede, algemene tool wanneer het aankomt op de techniek achter een website. Het geeft je een overzicht van de websitesnelheid, score van de website op mobiele apparaten en het analyseert enkele technische elementen. Ook checkt het de beveiliging van jouw website. (Broekstra, 2017)

 

Bron afbeelding:
(8 Linkbuilding strategieën voor ondernemers)
(GTmetrix | Website Speed and Performance Optimization)

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb